מאת שיין קלין
בין הנושאים המפרכים ביותר בניהול ועד הבית הנו הגבייה עצמה מהדיירים. כמעט תמיד ישנו דייר סורר ומרדן שאינו מוכן לשלם או אינו מוכן לשלם את הסכום המוסכם בגלל אלף ואחת סיבות שלדעתו מצדיקות את התנגדותו. כמובן שאלה הם הבלים, וה"עונש" הופך לקולקטיבי על הדיירים שנושאים את עלויות אי השתתפותו של אותו דייר מרדן. אותו דייר מרדן אגב,לרוב, יבזבז הוצאות מימון על רכב חדש, אייפונים, וכ'ו אך סכום זעום לטיפוח מקום מגוריו נראה הזוי ולא "משתלם", הרי הגינון,הניקיון,התחזוקה, זה כלום בשבילו. העיקר לא לשלם או לשלם קצת, ולהאמין בצדקת דרכו העיוורת.
לפני תחילת הגבייה אנו צריכים לאמץ מתודה פשוטה שתקל עלינו בהמשך הדרך. "המתודה" הינה שיטת עבודה לוגית עם תוצאות רצויות.
1. לפני תחילת העבודה מומלץ לשלוח לדיירים מכתב ממוען אישית בה מצוין כמה ועל למה נדרש הדייר לשלם את דמי הועד. צריך להדגיש שדמי הועד המוסכמים צריכים להיות מוסכמים על הדיירים עצמם, ולפיכך צריך גם להכין פרוטוקול ישיבת דיירים, בו מצוין מה הוחלט, בתוספת חתימת הדיירים עצמם. פרוטוקול זה ישמש כאסמכתא משפטית לבעיות שיצוצו בהמשך.
אנשי ועד רבים, או חברות ניהול נוטות לתלות מודעה בלוח השעם הממוקם בלובי הבניין, אך אנו ממליצים על עבודה מאומצת טיפה, בצורת מכתבים הממוקמים בתוך תיבת הדואר, כך נצמצם את הטענות של "לא ראיתי", "לא ידעתי".
במכתב עצמו יש לציין את הסכום, את תנאי התשלום. מומלץ לדרוש צ'קים דחויים למשך חצי שנה,כאשר מועד פרעון כל צ'ק הינו בתחילת כל חודש עוקב. ניתן גם לדרוש העברות בנקאיות או הוראות קבע לשם חיסכון בזמן ומאמץ באיסוף הצ'קים עצמם. בתקופה זו בו הכל ממוחשב, וקל ליישום באמצעות הסמרטפון אין זה אמור להוות בעיה, אלא אם כן מדובר בדיירים מבוגרים, אתם עדיין עדיף להתנהל עם צ'קים או מזומן.
כמו כן במכתב עצמו יש לציין את תאריך יום הגבייה, עדיף להתעסק עם זה במשך זמן מצומצם מאשר לגרור את זה ימים, אשר הופכים לשבועות,אשר הופכים לחודשים.
ישנה אפשרות להקל על הדיירים בצורת הנחה במידה והם משלמים מראש לתקופה מסוימת אך תצטרכו לחשב אם הנחה זו משתלמת לכם מבחינה כלכלית, ואם חשוב לכם תזרים מזומנים או פדיון גבוה.
לדוגמא: שיין קלין ניהול ואחזקה מנהלת את הבניין ברחוב הדרור 6. כל דייר נדרש לשלם 250 ש"ח לחודש.
שיין קלין מציעה לדיירים אופציה להנחה 10% במידה והדייר משלם מראש לתקופה של 3 חודשים.
חלופה א': ינואר-250,פברואר-250,מרץ-250, ובסך של 750 לתקופה של 3 חודשים.
חלופה ב':ינואר-675,פברואר-0,מרץ-0, ובסך של 675- לתקופה של 3 חודשים.
אם נסתכל על האופציות נראה שחלופה א' יותר טובה משום שמרוויחים יותר, מחלופה ב' בה מפסידים 75 ש"ח, אך שימו לב- אתם מקבלים סכום כסף גדול יחסית "במכה", ודבר זה יוסיף לתזרים מזומנים חיובי לקופת הועד.
במידה ו30 דיירים יבחרו באופציה זו, אז תהיה לקופת הועד כבר בחודש הראשון 20,250 ש"ח, במקום 7500 ש"ח,בהפסד של 2250 ש"ח. אתם צריכים לברר אם אתם מוכנים לספוג הפסד זה בשביל סכום כסף ודאי כבר בתחילת תקופה קצובה. שיטה זו אינה מתאימה לכל אחד, וצריכים לעשות חישובים נוספים כדי לראות אם היא משתלמת.
2. לאחר שליחת המכתב ומועד איסוף הצ'קים ישארו כ30% שעדיין לא ישלמו מסיבות שונות ומגוונות: שכחו, לא בבית, ב10 לחודש, אין זמן וכ'ו.. אתם צריכים להבין, אתם נמצאים בתחתית סולם החשיבות של הדיירים. אל תיקחו את זה אישית. בשלב זה נעבור לשיטת התזכורות- אם במייל, או בהודעת טקסט.
לאחר שלב זה כ90% מהדיירים ישלמו את חובותיהם לועד.
3. נשארנו עם כ10% מהדיירים שעדיין לא שילמו, בשלב זה אנו מתחילים "לרדוף" אחר הדיירים ולנהל מעיין משחקי חתול ועכבר. אין מה לעשות, לא ניתן להתחמק גם משלב זה, שהינו מתיש, אך בסופו של דבר, נצליח לגבות מרוב הדיירים.
4. נשארנו עם דיירים בודדים שאוהבים לעשות "בעיות", מומלץ לדבר עם הדיירים באופן אישית ולגלות למה אינם מוכנים לשלם את דמי הועד- יתכן וחלקם מעוטי יכולת, והנחה בתוספת לב רחום תשיג את מבוקשיכם. אך נשאר עדיין עם כמ סרבני תשלום שאינם מוכנים לשלם. בשלב זה נתחיל עם הגישה המשפטית.
5. לדייר סרבן נשלח מכתב התראה בדואר רשום.
6. נגיש תביעה(לא בבית דין לתביעות קטנות) למפקח על רישום מקרקעין, פה נכנס כאמור פרוטוקול ישיבת הדיירים. בשלב זה כבר גלגלי הצדק יפעלו לטובתכם, ולאחר פסק דין ניתן לפנות להוצאה לפועל. מוצא אחרון לקבלת תשלום מסי הועד.
אנו לא ממליצים להגיע לשלבים 5,6 משום שזה דורש זמן ניכר וגם כסף(אם הנכם נעזרים בעורך דין), אף על פי שתקבלו את כספיכם בסופו של דבר. וחוץ מזה, תמיד עדיף לפתור בעיות בשיחה נאותה, לרוב, זה פותר את הבעיות.
לניהול הבניין שלכם פנו אלינו
שיין קלין ניהול ואחזקה
0547613192
לפני תחילת הגבייה אנו צריכים לאמץ מתודה פשוטה שתקל עלינו בהמשך הדרך. "המתודה" הינה שיטת עבודה לוגית עם תוצאות רצויות.
1. לפני תחילת העבודה מומלץ לשלוח לדיירים מכתב ממוען אישית בה מצוין כמה ועל למה נדרש הדייר לשלם את דמי הועד. צריך להדגיש שדמי הועד המוסכמים צריכים להיות מוסכמים על הדיירים עצמם, ולפיכך צריך גם להכין פרוטוקול ישיבת דיירים, בו מצוין מה הוחלט, בתוספת חתימת הדיירים עצמם. פרוטוקול זה ישמש כאסמכתא משפטית לבעיות שיצוצו בהמשך.
אנשי ועד רבים, או חברות ניהול נוטות לתלות מודעה בלוח השעם הממוקם בלובי הבניין, אך אנו ממליצים על עבודה מאומצת טיפה, בצורת מכתבים הממוקמים בתוך תיבת הדואר, כך נצמצם את הטענות של "לא ראיתי", "לא ידעתי".
במכתב עצמו יש לציין את הסכום, את תנאי התשלום. מומלץ לדרוש צ'קים דחויים למשך חצי שנה,כאשר מועד פרעון כל צ'ק הינו בתחילת כל חודש עוקב. ניתן גם לדרוש העברות בנקאיות או הוראות קבע לשם חיסכון בזמן ומאמץ באיסוף הצ'קים עצמם. בתקופה זו בו הכל ממוחשב, וקל ליישום באמצעות הסמרטפון אין זה אמור להוות בעיה, אלא אם כן מדובר בדיירים מבוגרים, אתם עדיין עדיף להתנהל עם צ'קים או מזומן.
כמו כן במכתב עצמו יש לציין את תאריך יום הגבייה, עדיף להתעסק עם זה במשך זמן מצומצם מאשר לגרור את זה ימים, אשר הופכים לשבועות,אשר הופכים לחודשים.
ישנה אפשרות להקל על הדיירים בצורת הנחה במידה והם משלמים מראש לתקופה מסוימת אך תצטרכו לחשב אם הנחה זו משתלמת לכם מבחינה כלכלית, ואם חשוב לכם תזרים מזומנים או פדיון גבוה.
לדוגמא: שיין קלין ניהול ואחזקה מנהלת את הבניין ברחוב הדרור 6. כל דייר נדרש לשלם 250 ש"ח לחודש.
שיין קלין מציעה לדיירים אופציה להנחה 10% במידה והדייר משלם מראש לתקופה של 3 חודשים.
חלופה א': ינואר-250,פברואר-250,מרץ-250, ובסך של 750 לתקופה של 3 חודשים.
חלופה ב':ינואר-675,פברואר-0,מרץ-0, ובסך של 675- לתקופה של 3 חודשים.
אם נסתכל על האופציות נראה שחלופה א' יותר טובה משום שמרוויחים יותר, מחלופה ב' בה מפסידים 75 ש"ח, אך שימו לב- אתם מקבלים סכום כסף גדול יחסית "במכה", ודבר זה יוסיף לתזרים מזומנים חיובי לקופת הועד.
במידה ו30 דיירים יבחרו באופציה זו, אז תהיה לקופת הועד כבר בחודש הראשון 20,250 ש"ח, במקום 7500 ש"ח,בהפסד של 2250 ש"ח. אתם צריכים לברר אם אתם מוכנים לספוג הפסד זה בשביל סכום כסף ודאי כבר בתחילת תקופה קצובה. שיטה זו אינה מתאימה לכל אחד, וצריכים לעשות חישובים נוספים כדי לראות אם היא משתלמת.
2. לאחר שליחת המכתב ומועד איסוף הצ'קים ישארו כ30% שעדיין לא ישלמו מסיבות שונות ומגוונות: שכחו, לא בבית, ב10 לחודש, אין זמן וכ'ו.. אתם צריכים להבין, אתם נמצאים בתחתית סולם החשיבות של הדיירים. אל תיקחו את זה אישית. בשלב זה נעבור לשיטת התזכורות- אם במייל, או בהודעת טקסט.
לאחר שלב זה כ90% מהדיירים ישלמו את חובותיהם לועד.
3. נשארנו עם כ10% מהדיירים שעדיין לא שילמו, בשלב זה אנו מתחילים "לרדוף" אחר הדיירים ולנהל מעיין משחקי חתול ועכבר. אין מה לעשות, לא ניתן להתחמק גם משלב זה, שהינו מתיש, אך בסופו של דבר, נצליח לגבות מרוב הדיירים.
4. נשארנו עם דיירים בודדים שאוהבים לעשות "בעיות", מומלץ לדבר עם הדיירים באופן אישית ולגלות למה אינם מוכנים לשלם את דמי הועד- יתכן וחלקם מעוטי יכולת, והנחה בתוספת לב רחום תשיג את מבוקשיכם. אך נשאר עדיין עם כמ סרבני תשלום שאינם מוכנים לשלם. בשלב זה נתחיל עם הגישה המשפטית.
5. לדייר סרבן נשלח מכתב התראה בדואר רשום.
6. נגיש תביעה(לא בבית דין לתביעות קטנות) למפקח על רישום מקרקעין, פה נכנס כאמור פרוטוקול ישיבת הדיירים. בשלב זה כבר גלגלי הצדק יפעלו לטובתכם, ולאחר פסק דין ניתן לפנות להוצאה לפועל. מוצא אחרון לקבלת תשלום מסי הועד.
אנו לא ממליצים להגיע לשלבים 5,6 משום שזה דורש זמן ניכר וגם כסף(אם הנכם נעזרים בעורך דין), אף על פי שתקבלו את כספיכם בסופו של דבר. וחוץ מזה, תמיד עדיף לפתור בעיות בשיחה נאותה, לרוב, זה פותר את הבעיות.
לניהול הבניין שלכם פנו אלינו
שיין קלין ניהול ואחזקה
0547613192
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה